W świecie sportu w drodze na sam szczyt znalezienie sponsora bywa niemal równie ważne jak umiejętności czy talent. W jaki sposób osoby rozpoczynające przygodę z profesjonalnym sportem mogą otrzymać takie wsparcie?
Przed sporządzeniem oferty powinniśmy zadać sobie podstawowe pytanie, a mianowicie: z kim tak naprawdę chcemy współpracować? Przykładowo, wielu sportowców decyduje się na podjęcie współpracy z instytucjami związanymi ze sportem i aktywnością fizyczną, ale nie stronią oni również od udostępniania swojego wizerunku firmom zajmującym się dziedzinami zgoła odmiennymi – w końcu nie samym sportem człowiek żyje. Na samym wstępie warto natomiast przekreślić wszelkie marki promujące wartości niesportowe. W ten sposób na pewno daleko nie zajdziemy.
Na początku skupmy się zatem na rozważeniu wszystkich dostępnych możliwości oraz argumentów za i przeciw każdej z nich. Dużą rolę będą odgrywały również – nie ma sensu tego ukrywać – kontakty z odpowiednimi osobami. Zastanówmy się, czy wśród naszych znajomych nie ma kogoś, kto mógłby wyciągnąć do nas pomocną dłoń, a następnie nie bójmy się takiego kontaktu użyć. Znalezienie sponsora po znajomości to przecież żaden wstyd!
Podczas tworzenia oferty warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów. Pierwszym i często najważniejszym z nich jest nazewnictwo. Odpowiedni dobór słów ma gigantyczne znaczenie i niejednokrotnie decyduje o ewentualnym sukcesie. Następnie musimy zadbać o atrakcyjny wstęp, po którym przychodzi czas na opis – w tym miejscu należy zawrzeć informacje takie jak nasze sukcesy i osiągnięcia sportowe. Przedstawienie mocnych stron pokazuje, że znamy swoją wartość.
Z pewnością nie zaszkodzi też wspomnieć o planach promocyjnych i korzyściach płynących ze współpracy z partnerem. Dodatkowo można opisać, czego oczekujemy od sponsora i co jesteśmy w stanie dać mu w zamian. Na koniec koniecznie podajemy swoje dane kontaktowe – bez tego w końcu ani rusz!
Warto pamiętać, że decyzja o zaakceptowaniu lub odrzuceniu naszej oferty jest całkowicie subiektywna, należy bowiem wyłącznie do osoby, która ją czyta. Stąd nawet wzorowo sporządzona propozycja może nie znaleźć uznania w oczach czytającego.
Warto pamiętać, że kulturalna odmowa jest czymś zupełnie naturalnym i w żadnym wypadku nie powinniśmy się jej obawiać. Klucz do sukcesu to wytrwałość – nawet jeśli dana firma na początku nas odrzuci, wcale nie jest powiedziane, że nie wróci do naszej oferty za jakiś czas. Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana – właśnie na takiej zasadzie działa szukanie sponsora sportowego.
Zdj. główne: DocuSign/unsplash.com