Polecamy

Jak dbać o zbilansowaną dietę przy aktywnym trybie życia?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Zdrowa i zbilansowana dieta jest niezwykle ważna dla prawidłowej pracy organizmu, szczególnie przy aktywnym trybie życia. Jak więc o nią zadbać i jakie produkty wybierać, by móc cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem? Podpowiadamy!

Jak zacząć tworzyć zbilansowaną dietę?

Zacznijmy od tego, czym tak naprawdę jest zbilansowana dieta i co kryje się za tym dość często używanym pojęciem. Dieta zbilansowana oznacza odpowiednią liczbę posiłków w ciągu dnia, dopasowaną do Ciebie kaloryczność i ilość makroskładników w jadłospisie oraz dbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu. Według ogólnych założeń Twoja dieta powinna składać się w około 50% z węglowodanów będących głównym źródłem energii, w 30% z tłuszczy oraz w 20% z białka. 

W prawidłowym doborze posiłków pomoże Ci także wszystkim dobrze znana piramida zdrowego żywienia. Jest ona świetną bazą dla osób zaczynających tworzenie diety, ale także przydatną ściągą, jeśli znasz już zasady zdrowego odżywiania. Według założeń przedstawionych na piramidzie podstawą Twojej diety powinny być warzywa oraz owoce. Ważne są także proporcje – w zbilansowanym jadłospisie powinny znaleźć się 3 porcje warzyw i jedna porcja owoców. Następnie pojawiają się zboża, czyli jedno z głównych źródeł węglowodanów w diecie. Lepiej wybierać produkty pełnoziarniste, ponieważ są one znacznie zdrowsze. 

Następnym piętrem jest nabiał, a kolejnym mięso i ryby. Warto też pamiętać, aby wybierać produkty z dobrych źródeł oraz od sprawdzonych dostawców. Ostatnim elementem piramidy są tłuszcze – najlepszym i najzdrowszym wyborem będą te roślinne, na przykład oliwa z oliwek, olej rzepakowy, czy też olej z pestek winogron. Poza piramidą znajdują się zaś takie produkty jak słodycze, fast food, sól oraz alkohol i inne używki – oznacza to, że dla zachowania zdrowej i zbilansowanej diety powinieneś całkowicie usunąć je ze swojego jadłospisu. Istotną kwestią, która nieodłącznie wiąże się z planowaniem zbilansowanej diety, jest rozłożenie posiłków w ciągu dnia. Najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie, w 3-4 godzinowych odstępach.

Aby mieć pewność, że dostarczasz sobie wszystkich potrzebnych składników, możesz skorzystać z usług cateringu dietetycznego w Chorzowie (https://www.nutridieta.pl/catering-dietetyczny-chorzow/), Krakowie (https://www.nutridieta.pl/catering-dietetyczny-krakow/), Gliwicach (https://www.nutridieta.pl/catering-dietetyczny-gliwice/) lub innych miastach w Polsce.

Jakie produkty koniecznie włączyć do swojej diety?

Jeśli jesteś aktywny fizycznie, to dobrze dobrana dieta jest szczególnie ważna. Jakie produkty powinny włączyć do jadłospisu osoby lubujące się w treningach?

  • Zdrowe tłuszcze takie jak oliwa z oliwek, awokado, czy olej lniany. Zawierają one wiele substancji przeciwzapalnych, dlatego też są genialne dla osób trenujących, lub pracujących fizycznie. 
  • Banany, czyli to doskonale wszystkim znany owoc. Jest to świetne źródło między innymi wapna, magnezu oraz fosforu, co sprawia, że jedzenie bananów pomaga w utrzymaniu zdrowego układu nerwowego oraz kostnego. Dlatego też banan będzie wyjątkowo dobrą przekąską zaraz po treningu.
  • Łosoś będący genialnym źródłem białka i kwasów Omega 3
  • Produkty o wysokiej zawartości wody takie jak szpinak, pomarańcze, truskawki, arbuzy oraz wiele innych warzyw i owoców, które zadbają o prawidłowe nawodnienie Twojego organizmu.

Zdjęcie główne: Lisa/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Wydarzenia, które najmocniej wpłynęły na marketing w branży sportowej w 2020 roku
Wydarzenia, które najmocniej wpłynęły na marketing w branży sportowej w 2020 roku
Jakie wydarzenia najmocniej wpłynęły na branżę marketingowo-sportową w naznaczonym pandemią koronawirusa 2020 roku? Oto nasze zestawienie!
Jak poprawić siłę kręgosłupa? Najlepsze ćwiczenia!
Jak poprawić siłę kręgosłupa? Najlepsze ćwiczenia!
Poznaj najbardziej efektywne ćwiczenia, które pomogą Ci wzmocnić kręgosłup i przyczepione do niego mięśnie!
Jak ubierać się na stadion piłkarski?
Jak ubierać się na stadion piłkarski?
Twój chłopak, narzeczony albo mąż ma zamiłowanie do piłki nożnej? Może sam gra, więc zaprasza Cię na mecze, w których występuje?
Ostatnie wpisy