Polecamy

Wydarzenia, które najmocniej wpłynęły na marketing w branży sportowej w 2020 roku

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Rok 2020 za nami, a więc jest to idealny czas na podsumowanie tego, co się w nim wydarzyło i jak wpłynęło na marketing w branży sportowej. W niniejszym artykule wyróżniliśmy kilka zdarzeń, które nie tylko zostały obdarzone mianem najciekawszych, ale także mających najmocniejszy wpływ na marketing. Zdefiniowaliśmy również wyzwania, jakie czekają branżę marketingu sportowego w 2021 roku.

Rok 2020 to z pewnością rok pod znakiem pandemii koronawirusa, która mocno dała się we znaki każdej branży. Cała architektura rynku została wywrócona do góry nogami, a przełom pierwszego i drugiego kwartału to okres anihilacji ekosystemu sportowo-biznesowego. Od marca praktycznie z dnia na dzień odwoływane były wszystkie imprezy sportowe na całym świecie, a ze stadionów znikali wszyscy kibice. Wiele podmiotów przez to traciło swoją płynność finansową, a straty, jakie zaczęły być liczone, były wprost ogromne. Nie były to miliony, a miliardy dolarów. Niemniej rok 2020 obfitował w ciekawe wydarzenia marketingowo-sportowe, a do jednych z nich z pewnością zaliczyć można transakcję Ekstraklasa–Canal+.

Rynek topniał w oczach, a niektórzy nadawcy podawali informacje o cięciu kontraktów. W tym samym czasie Ekstraklasa zabezpieczyła się, przedłużając umowę na kolejne lata. Oczywiście obie strony mogły ugrać znacznie więcej, ale pandemiczne realia są, jakie są i wiele wskazuje na to, że przełom nastąpi w okolicach drugiego kwartału 2021 roku. Warto jednak wspomnieć o tym, że we Francji Canal+ zdecydował się nie płacić w całości ostatniej transzy za prawa telewizyjne do Ligue 1, jednak po długich negocjacjach udało się im dojść do consensusu.

Na rynku pojawiały się inne ciekawe informacje, jak chociażby ta o nowym sponsorze Lecha Poznań. Zostało nim AliExpress, czyli globalny lider handlu internetowego. Dużo sławy żużlowemu Motorowi Lublin przyniósł podniebny sektor, o którym informowały największe światowe media włącznie z BBC i Reuters na czele.

Wydarzenia w 2020 roku mające największy wpływ na marketing sportowy

Największym i najmocniejszym uderzeniem w architekturę marketingu sportowego było z pewnością przełożenie EURO i Igrzysk Olimpijskich. UEFA bez wahania podjęła decyzję o przesunięciu imprezy na rok 2021, natomiast MKOL miał z tym większy problem. Wszystkimi możliwymi sposobami i kombinacjami próbowano doprowadzić do organizacji imprezy, jednak po sprzeciwie Kanady i Australii, a następnie innych komitetów narodowych, podjęto decyzję o przesunięciu również i tego wydarzenia.

Na polskim rynku ogromnym echem odbił się koniec sponsoringowej historii trwającej 18 lat. VIVE wraz z Bertusem Servaasem musieli zaprzestać sponsorowania VIVE Kielce – drużyny, bądź co bądź, rywalizującej na arenie międzynarodowej z niemałymi sukcesami. Warto także pochylić się nad zjawiskiem zapaści branży fitness, która nokautowana jest przy okazji kolejnych obostrzeń. Ponadto dzięki pandemii nastąpił ciągnący się od kilku lat rozwód pomiędzy Adidasem i Reebokiem. Takich wydarzeń było znacznie więcej – na przykład informacja o zaprzestaniu sponsorowania stadionu w Gdańsku przez Energę.

Wyzwania czekające branżę marketingu sportowego w 2021 roku

Rok 2021 to z pewnością rok pełen wyzwań i prób odbudowy wielu biznesów, zarówno tych większych, jak i mniejszych. Będzie to czas lizania ran po pandemii, która doprowadziła do upadku wielu podmiotów. Warto również zwrócić uwagę na to, że 2021 będzie rokiem specyficznej konfiguracji popandemicznej odbijającej się na kibicach i sponsorach. Wiele osób zrezygnuje z gromadzenia się na stadionach, co przełoży się na mniejsze zyski. Wiele umów, które będą podpisywane, z pewnością będzie zawierało klauzulę o działaniu siły wyższej – owszem, zazwyczaj takie zastrzeżenia już są, ale będą musiały być bardziej rozbudowane. Przykładem może być Wimbledon, który po epidemii SARS w Chinach ubezpieczył się od takich wydarzeń i w związku z pandemią koronawirusa udało się organizatorom uzyskać kwotę odszkodowania rzędu 114 milionów funtów!


Zdjęcie wyróżniające: Freepik

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Inwestycja w jacht na wynajem – czy to się opłaca?
Inwestycja w jacht na wynajem – czy to się opłaca?
Czy inwestowanie w jacht na wynajem to dobra alternatywa dla innych form lokowania kapitału? Sprawdzamy, czy inwestowanie w łodzie jest opłacalne!
Rower trekkingowy do pracy i na wakacje. Uniwersalny towarzysz na dwóch kołach
Rower trekkingowy do pracy i na wakacje. Uniwersalny towarzysz na dwóch kołach
Szukasz roweru idealnego do miejskich przejażdżek i pokazującego pazur na leśnych duktach? Wybierz rower trekkingowy!
Na co zwrócić uwagę wybierając deskę SUP?
Na co zwrócić uwagę wybierając deskę SUP?
W tym artykule przedstawimy Ci kilka kluczowych kryteriów, które powinieneś wziąć pod uwagę przy wyborze deski SUP.
Ostatnie wpisy