Sportowe sukcesy młodej zawodniczki przyczyniły się do wzrostu zainteresowania jej osobą nie tylko w kontekście medialnym czy sportowym, ale także marketingowym.
Eksperci z dziedziny marketingu sportowego podkreślają, że sportowe sukcesy Igi Świątek rozpoczynające się od wygrania wielkoszlemowego turnieju w Paryżu w 2020 roku, zwycięstwa w turnieju WTA w Adelaide, zwycięstwa w rzymskim turnieju WTA 1000 oraz występ w tegorocznym French Open przyczyniły się do ogromnego zainteresowania marketingowego.
Co prawda 20-latka nie może liczyć na tak pokaźne sumy od reklamodawców jak Robert Lewandowski, który jest aktualnie najlepiej opłacanym polskim sportowcem, ale jej potencjał i młody wiek pokazuje, że ma szansę przegonić piłkarza w ciągu kilku najbliższych lat. Tenis ziemny to jedna z dyscyplin, która generuje bardzo wysokie sumy, dlatego najlepsi mistrzowie za dojście do fazy ćwierćfinałowej najważniejszych turniejów zarabiają miliony złotych.
Ta skala pokazuje, że równie wysokie mogą być przychody wynikające z umów sponsorskich. Co więcej, według ekspertów Iga Świątek jest znacznie ciekawszym rozwiązaniem marketingowym, ponieważ jej kariera na światowych kortach może trwać najbliższą dekadę, a sama zawodniczka jest młoda, lubiana w środowisku i rozpoznawalna na całym świecie.
Aktualne w poczet sponsorów tenisistki można zaliczyć dwa światowe koncerny. Pierwszym z nich jest Rolex, od lat ściśle związany z tenisem, w szczególności z wielkoszlemowym turniejem Wimbledon. Współpracę z marką Świątek rozpoczęła krótko po zwycięstwie w Roland Garros, a kontrakt został podpisany na trzy lata. Taka umowa po pierwszym dużym sukcesie w seniorskim tenisie pokazuje, na jakiej pozycji stawia się tenisistkę.
W grupie zawodników reklamujących markę Rolex jest Roger Federer, czyli żywa legenda męskiego tenisa. Wybranie Igi na jedną z kobiecych ambasadorek pokazuje, że reklamodawcy stawiają Polkę w gronie najbardziej perspektywicznych gwiazd nadchodzących sezonów.
Równie perspektywiczna jest współpraca z marką Xiaomi. Elektroniczny gigant zaprosił do współpracy Igę Świątek, porównując jej pozycję w światowym tenisie do swojego miejsca w dziedzinie technologii. Zdaniem twórców kampanii Iga jest młoda, dynamiczna i spektakularnie wygrywa, tak jak Xiaomi.
Ostatnią dużą współpracą marketingową i sponsorską, w jakiej wzięła udział Polka, jest kontrakt z państwowym gigantem ubezpieczeniowym. Umowę podpisano w lutym tego roku przed zwycięstwem tenisistki w australijskim turnieju. Z obliczeń ekspertów firmy Sponsoring Insight wynika, że przez dwa pierwsze miesiące współpracy Iga Świątek przyniosła PZU wartość ekwiwalentu reklamowego w polskich mediach w wysokości 13,7 milionów złotych.
Kwota ta oznacza równowartość pieniędzy, jakie firma musiałaby wydać na reklamę w tym samym miejscu i czasie antenowym, w którym jej logo jest pokazywane w mediach. W przypadku kontraktu z tenisistką chodzi o logo PZU znajdujące się na stroju zawodniczki. Dzięki transmisjom telewizyjnym, fotograficznym relacjom z meczy, wywiadom i konferencjom prasowym logo Polskiego Zakładu Ubezpieczeń jest widoczne w prime time’ie na najważniejszych wydarzeniach tenisowych świata, a wartość takiej reklamy szacuje się na prawie 14 milionów złotych.
Photo by Matthew Stockman/Getty Images