Polo to elitarna dyscyplina sportu, która przyciąga uwagę międzynarodowych gwiazd, a same mecze stały się wydarzeniem kulturalnym zarówno dla kibiców, uczestników, jak i mecenasów sportu.
Powszechnie polo łączy się z Wielką Brytanią i angielskimi elitami arystokratycznymi, które organizują najważniejsze turnieje na świecie. Nie jest to błędne skojarzenie, jednak oryginalnie polo wywodzi się z zupełnie innej kultury.
Dyscyplina powstała w Azji Środkowej i stanowiła formę treningu dla ówczesnej armii perskiej. To właśnie brytyjscy żołnierze sprawdzili grę na Stary Kontynent i wzbudzili zainteresowanie szerszej publiki. Polo stało się rozrywką dla wysokiej rangi oficerów, członków brytyjskiej monarchii, arystokracji oraz ludzi z wyższych sfer społecznych. Od tego momentu polo zyskało niemałą popularność i elitarny charakter, którym cieszy się do dzisiaj. Na najważniejszych rozgrywkach pojawiają się zagraniczne gwiazdy, celebryci i sama Rodzina Królewska.
Zainteresowanie znanych osób przyciągnęło ekskluzywnych inwestorów i pozwoliło na zainwestowanie dużych pieniędzy w rozwój i promocję sportu. Prestiż oraz nagrody pieniężne oferowane w rozgrywkach polo są porównywalne do sum towarzyszących najważniejszym turniejem tenisowym czy golfowym na świecie, a dodatkową atrakcją jest spotkanie z brytyjska królową Elżbietą II.
Inwestowanie w sport pozwala na budowanie odpowiedniego wizerunku marki. Sponsorzy decydujący się na promocję w polo mogą liczyć na wykreowanie wysokiej pozycji swoich produktów, nadanie im charakteru unikalnego, zwiększenie jego ekskluzywności i znaczne zwiększenie rozpoznawalności. Według dostępnych danych bariera wejścia firmy w umowę sponsorską z którymś z najważniejszych turniejów polo jest bardzo wysoka, jednak za zainwestowanymi kosztami idą duże zyski.
Istotnym aspektem jest też okazja na spotkanie z istotnymi osobistościami w świecie biznesu. Rozgrywki polo dają duże możliwości towarzyskie i sposobność do nawiązania kontaktów z liczącymi się w branży przedsiębiorcami oraz potencjalnymi klientami. Umowa sponsorska obejmuje umieszczenie logo marki w materiałach reklamowych, na koszulkach konkretnych zawodników, nagrodach i ściance medialnej. Wszystkie możliwości są uzależnione od skonstruowanej umowy oraz zainwestowanej kwoty.
Sponsorzy znani z turniejów polo to światowej klasy firmy zajmujące się produkcją ekskluzywnych towarów. Jednym z bardziej znanych przedsiębiorstw zarabiających na sponsoringu tej dyscypliny sportu jest francuska marka Veuve Clicquot, zajmująca się wytwarzaniem znanego szampana. Dzięki współpracy z turniejem organizowanym w West Sussex zyskała wysoką rozpoznawalność i skojarzenie klientów z rozrywką dla wyższej klasy społecznej. Obok wspomnianego producenta szampana w sponsorowanie polo angażują się: firma jubilerska Cartier, marki samochodów Audi, Mercedes czy Rolls-Royce oraz Maria Canale. Jednym z polskich inwestorów oraz zawodnikiem jest lobbysta i filantrop – Marek Dochnal.
Introducing Rolls-Royce as the Seattle Polo Party Presenting Sponsor. #seattlepoloparty #rollsroycepolo #rollsroycebellevue
Opublikowany przez Seattle Polo Party Poniedziałek, 17 lipca 2017
Prestiż, który przyciąga inwestorów z całego świata, przynoszą także gwiazdy i znane osobistości, które pojawiają się na zawodach zarówno jako zawodnicy, jak i obserwatorzy gry. Podczas licznych turniejów o najwyższej randze i poziomie ekskluzywności można zauważyć w loży vipowskiej gwiazdy światowego kina, takie jak laureat Oscara – Eddie Redmayne, Olivia Wilde, Sienna Miller, Tommy Lee Jones, Sylvester Stallone czy Matthew McConaughey. Na najważniejszych rozgrywkach polo pojawiają się także znani muzycy, między innymi Jennifer Lopez czy Ellie Goulding. Na turniejach odbywających się w Wielkiej Brytanii honorowymi gośćmi są członkowie rodziny królewskie, grający Książę William czy Harry, oraz Królowa Elżbieta II z mężem księciem Filipem.
Na zdjęciu wyróżniającym: British Polo Day Morocco; foto: Land Rover MENA, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons