Polecamy

Azjatycka ekspansja na europejski futbol trwa. Chiny umacniają się na prowadzeniu

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Od kilku sezonów można zaobserwować na europejskich boiskach reklamy azjatyckich marek. Dlaczego zachodnie koncerny wycofują się ze sponsorowania piłki nożnej? 

Niekorzystny wizerunek 

Pierwsze zachodnie marki zaczęły rezygnować ze sponsorowania światowej piłki nożnej już w 2011 roku. 10 lat temu umowy nie przedłużyły między innymi Sony, Castrol, Emirates, Continental czy Johnson & Johnson. Do podtrzymania współpracy nie przekonały ich nawet mistrzostwa świata czy Euro, które są jedną z najchętniej oglądanych imprez sportowych na świecie. Eksperci przekonują, że ta tendencja nieprzerwanie utrzymuje się do dzisiaj. Jako główny powód można wyróżnić pogarszający się wizerunek FIFA.

Federacja od lat mierzy się z korupcją, procesami sądowymi, dopingiem zawodników czy aresztowaniami działaczy drugiej największej organizacji sportowej na świecie. Współpraca z wątpliwą etycznie organizacją może negatywnie wpływać na postrzeganie sponsorów, dlatego od dłuższego czasu unikają oni współpracy. To, jak słabnie pozycja FIFA na arenie międzynarodowej, pokazuje także tegoroczna afera z utworzeniem Superligi. Ostatecznie FIFA zagroziła klubom europejskim chcącym wziąć udział w projekcie i powstrzymała nowy projekt. Można jednak z pewnością stwierdzić, że każdy tak głośny medialnie skandal burzy wiarygodność federacji.

Azjatycki ratunek 

O bankructwie FIFA czy europejskiej piłki nie może być mowy, bo choć przychody z reklam nieco zeszczuplały, to środki z licencji do praw transmisyjnych, biletów czy stałych partnerów federacji nie uległy zmianie. Zmieniająca się na rynku sytuacja sprawiła, że do grupy oficjalnych partnerów FIFA przystąpiły marki z Azji, które od wielu lat starają się rozszerzyć swoją działalność sponsorską w Europie. Jednym z takich przykładów jest Wanda Group, która dzięki swoim działaniom osiągnęła pozycję na równi z wieloletnimi partnerami federacji, takimi jak Adidas czy Coca-Cola.

Koncern deweloperski, zajmujący się również prowadzeniem sieci chińskich kin czy e-commerce, jest zarządzany przez chińskiego biznesmena Wanga Jianlina, którego majątek jest szacowany na kwotę prawie 24 miliardów dolarów. Firma wykupiła także część praw do stadionu Atletico Madryt, który aktualnie nosi nazwę Wanda Metropolitano. Wpływ azjatyckich firm na sponsoring europejskiego futbolu ma doprowadzić Chiny do możliwości organizowania piłkarskiego mundialu w 2030 roku. O sukcesie tej ekspansji może świadczyć lista tegorocznych sponsorów Euro 2020. 

Chińsko-rosyjskie Euro 2020

Choć pozornie potęgi takie jak Chiny czy Rosja nie mają zbyt wiele wspólnego z piłkarskimi mistrzostwami Starego Kontynentu, to tegoroczna edycja pokazała, że takie myślenie jest więcej niż mylne. Na 12 głównych sponsorów imprezy tylko trzech pochodziło z Europy i były to niemiecka marka Volkswagen oraz holenderskie koncerny Heineken i Just Eat.

Zdaniem ekspertów promowanie azjatyckich marek na europejskim rynku to idealna okazja do pozyskania nowych klientów, zbudowania globalnego przedsiębiorstwa oraz świetna promocja futbolu w Chinach. Wśród bezpośrednich sponsorów zakontraktowanych tylko na Euro 2020 znalazł się TikTok, czyli najszybciej rozwijająca się platforma społecznościowa pochodząca z Chin. Swój marketingowy potencjał wykorzystywała także Rosja, której firma Gazprom od lat współpracuje z FIFA. Podczas Euro 2020 marka była sponsorem tytularnym stadionu w Sankt Petersburgu, gdzie odbyło się najwięcej meczów turnieju.

Zdj. główne: Mario Klassen/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Sponsoring tytularny polskich obiektów sportowych – niewykorzystany potencjał marketingowy i biznesowy
Sponsoring tytularny polskich obiektów sportowych – niewykorzystany potencjał marketingowy i biznesowy
Rynek marketingu i sponsoringu sportowego jest w Polsce wciąż stosunkowo nowy i nie zawsze realizuje swoje pełne możliwości.
IO Tokio 2021 najdroższą olimpiadą w historii. Kto zyska, a kto straci na wielkiej sportowej imprezie?
IO Tokio 2021 najdroższą olimpiadą w historii. Kto zyska, a kto straci na wielkiej sportowej imprezie?
IO Tokio 2021 najdroższą olimpiadą w historii? Tegoroczne Igrzyska Olimpijskie pochłonęły już miliardy dolarów, które prawdopodobnie nie zwrócą się organizatorom.
Opublikowano ranking najbardziej wpływowych kobiet w polskim sporcie. Wysokie miejsca Lewandowskiej, Włodarczyk i Świątek
Opublikowano ranking najbardziej wpływowych kobiet w polskim sporcie. Wysokie miejsca Lewandowskiej, Włodarczyk i Świątek
Iga Świątek triumfowała w drugiej edycji rankingu TOP50 Najbardziej Wpływowych Kobiet w Polskim Sporcie.
Ostatnie wpisy