Największy polski koncern paliwowo-energetyczny przedłużył umowę sponsorską z występującym w Formule 1 teamem Alfa Romeo Racing ORLEN. W przyszłym roku flagowa spółka skarbu państwa nadal będzie zatem obecna na najsławniejszym paddocku na świecie, a Robert Kubica będzie wspomagał szwajcarski zespół jako kierowca testowy. Kontynuowany będzie także program szkolenia młodzieży w ramach ORLEN Akademii Kartingowej, prowadzonej przez Sauber Motorsport.
Alfa Romeo Racing ORLEN zajął ósme miejsce w klasyfikacji konstruktorów zakończonego przed kilkunastoma dniami sezonu 2020 w Formule 1. Bolidy C39 należące do teamu prowadzonego przez Frederica Vasseura uczestniczyły we wszystkich 17 weekendach wyścigowych. Z uwagi na pandemię koronawirusa, tegoroczny kalendarz F1 został nieco zmodyfikowany, co otworzyło nowe możliwości współpracy. Aktywności w kanałach social media, wirtualne spotkania z zawodnikami, konstruktorami czy spacery po garażu zostały później wykorzystane przez PKN ORLEN w akcjach promocyjnych kierowanych do kluczowych grup interesariuszy.
W kolejnym sezonie na bolidach szwajcarskiego zespołu wciąż będzie można zobaczyć elementy identyfikacji wizualnej marki ORLEN – między innymi na tylnym i przednim skrzydle, obręczy halo, lusterkach, czy sekcjach bocznych. Charakterystyczne logotypy ze stylizowaną głową orła znajdą się również na kombinezonach i kaskach wszystkich kierowców, odzieży mechaników i personelu zespołu oraz na transporterach, wnętrzu garażu i motorhome.
„Nasza inwestycja w partnerstwo z zespołem Alfa Romeo Racing ORLEN przekłada się na wymierne korzyści – tylko w 2020 r. osiągnęliśmy ponad 400 mln złotych ekwiwalentu reklamowego, czyli trzy razy więcej niż w poprzednim sezonie. To najlepiej pokazuje potencjał rozwojowy tej dyscypliny z punktu widzenia sponsora. Umiejętnie wykorzystujemy go na rynku polskim, gdzie nasza współpraca z ARRO i Robertem aktywnie wspiera naszą sprzedaż detaliczną, w tym pozapaliwową. Tylko w trzecim kwartale br. wypracowaliśmy rekordowy zysk operacyjny w tym segmencie na poziomie 1 mld zł. Jednocześnie, sponsoring tytularny zespołu Alfa Romeo Racing ORLEN wzmacnia rozpoznawalność marki ORLEN na świecie i zwiększa jej prestiż. To z kolei ułatwia realizację ambitnych celów biznesowych i konkurowanie z globalnymi graczami” – skomentował Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Jednym z owoców współpracy ARRO i Orlenu było objęcie funkcji Test Drivera przez najlepszego polskiego kierowcę wyścigowego – Roberta Kubicę. Krakowianin uczestniczył w sześciu sesjach treningowych, podczas których dzielił się z mechanikami swoimi obserwacjami i wieloletnim doświadczeniem.
„Moja pasja jest też pracą i czuję się szczęściarzem, że dzięki współpracy z PKN ORLEN jestem w stanie tę pasję realizować. Moja rola w Alfa Romeo Racing ORLEN to oczywiście bycie w padoku. Możliwość jeżdżenia bolidem Formuły 1 jest czymś naprawdę wyjątkowym i za każdym razem, gdy do niego wsiadam, adrenalina, którą odczuwam jest nieporównywalna względem żadnej innej serii” – powiedział Robert Kubica, kierowca ORLEN Team.
W wyniku wspomnianej kooperacji marka ORLEN w 2020 r. pojawiła się w ponad 100 tysiącach artykułów, które według danych Meltwater zostały wyświetlone ponad 359 miliardów razy! Ekwiwalent reklamowy z tytułu obecności marki ORLEN w mediach społecznościowych poprzez team ARRO wyniósł z kolei 7,5 mln euro, co w przeliczeniu na krajową walutę daje ponad 33 mln zł. Imponujący był też zasięg materiałów pozycjonujących markę ORLEN na kanałach społecznościowych teamu Alfa Romeo Racing ORLEN (ponad 200 milionów odbiorców) oraz na kanałach własnych PKN ORLEN (35 mln). Wyścigi F1 transmituje obecnie 51 telewizji z całego globu. Według badań Nielsen, rywalizację w „królowej sportów motorowych” śledzi łącznie 400 mln widzów. Tegoroczny raport Nielsen TV Exposure Analysis dowodzi natomiast, że w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2020 roku ekwiwalent reklamowy dla marki ORLEN wyniósł ponad 400 mln zł (trzykrotny wzrost w porównaniu do 2019 roku – dod. red.).
Współpraca z Alfa Romeo Racing ORLEN została również wykorzystana przez potentata paliwowo-energetycznego podczas obchodów setnej rocznicy „Cudu nad Wisłą” w Warszawie. Zamiast kultowego VERVA Street Racing, zorganizowany został tym razem uliczny pojedynek Roberta Kubicy, zasiadającego w firmowym bolidzie zespołu, z Bartłomiejem Marszałkiem – zawodnikiem ORLEN Team reprezentującym barwy Koncernu w motorowodnej Formule 1. Unikalna formuła wydarzenia oraz wieloetapowe działania w mediach i w obszarze digital sprawiły, że projekt „Cud Nad Wisłą” wygenerował rekordowe zasięgi w historii działań sponsoringowych PKN ORLEN (ponad 23 mln interakcji na kanałach własnych Koncernu). Ponadto wskaźniki zaangażowania na profilu ORLEN Team wzrosły aż siedmiokrotnie względem okresu porównawczego sprzed pandemii koronawirusa (styczeń-luty 2020), a na profilach korporacyjnych ponad dwukrotnie. W prasie, internecie i mediach audiowizualnych pojawiło się z kolei 198 publikacji o zasięgu na poziomie 26,7 mln użytkowników, a premierowy materiał z imprezy obejrzało w telewizji 5,8 mln widzów. Treści kierowane do społeczności globalnej na kanałach Alfa Romeo Racing ORLEN dotarły do 1,2 mln odbiorców.
Zespół ARRO, na czele z kierowcami – Kimim Räikkönenem, Antonio Giovinazzim i Robertem Kubicą – wziął również udział w dwóch kampaniach promocyjnych PKN ORLEN. Pokazowy bolid zespołu Alfa Romeo Racing ORLEN przez cztery miesiące prezentowany był w dziewięciu polskich miastach, dzięki czemu mogło go podziwiać pół miliona fanów. Samochód szwajcarskiej ekipy był prezentowany m.in. w Karpaczu, w siedzibie głównej PKN ORLEN w Płocku czy w stołecznym Centrum Olimpijskim.
Sporty motorowe stanowią istotny element budowania globalnego zasięgu marki ORLEN. Produkty Koncernu są dostępne już w ponad 120 krajach świata, a 60% generowanych przychodów pochodzi z rynków zagranicznych. Zaangażowanie w F1 i współpraca z jedynym Polakiem znajdującym się w elitarnym gronie kierowców przynosi też wymierne korzyści na krajowym rynku. Roberta Kubicę spontanicznie kojarzy z PKN ORLEN ponad 70% respondentów, co przekłada się na efektywność reklam i kampanii społecznych Orlenu. Ponadto co piąty polski kierowca deklaruje, że ze względu na współpracę Koncernu z Robertem Kubicą częściej tankuje na stacjach PKN.
Zdjęcie wyróżniające: Alfa Romeo Racing ORLEN – materiały prasowe