Raport Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia wykazał, że Polacy podczas pandemii znacznie chętniej interesowali się międzynarodowymi wydarzeniami sportowymi, poznawali polskie gwiazdy sportu, a także dostrzegali działanie sponsorów sportowych.
Podczas badania porównano najpopularniejsze dyscypliny sportu w Polsce i zapytano uczestników o najchętniej śledzone przez nich rozgrywki. Zestawienie 2019 i 2020 roku wykazało, że większość dyscyplin poszerzyła grono swoich fanów. Największy progres dotyczył piłki nożnej, której kibice powiększyli się o 4%. O kilka procent wzrosło także zainteresowanie skokami narciarskimi i piłką ręczną. Gorszy wynik w stosunku do 2019 roku zaliczyła lekkoatletyka, której grono fanów zmniejszyło się o 3%. Wyniki badań odnosiły się także do popularności konkretnych zawodników, których rozpoznawalność i zainteresowanie medialne wzrosło w 2020 roku. Największy wzrost odnotowano w przypadku tenisistki Igi Świątek – aż 13%. Podobny poziom zwiększonego zainteresowania uzyskał także skoczek narciarski Dawid Kubacki – 11%.
Już są dostępne najnowsze wyniki Sponsoring Monitora 2020. Wynika z niego m.in., że w „roku pandemicznym” odsetek osób…
Opublikowany przez ARC Rynek i Opinia badania rynku Wtorek, 2 lutego 2021
Badana grupa reprezentacyjna została także zapytana o najważniejsze w ich opinii osiągnięcie sportowe w wykonaniu polskiego zawodnika. Niekwestionowaną zwyciężczynią była 19-letnia Iga Świątek, która jako pierwsza Polka wygrała tenisowy turniej wielkoszlemowy Roland Garros w Paryżu. Taki wynik potwierdza także rozstrzygnięcie Plebiscytu „Przeglądu Sportowego” na Najlepszego Sportowca Roku, w którym tenisistka zajęła drugie miejsce. Laureaci konkursu są wybierani na podstawie głosów czytelników gazety oraz widzów telewizyjnych. Zwycięstwo tegorocznej edycji prestiżowego plebiscytu przypadło Robertowi Lewandowskiemu, którego sukcesy w świecie piłki nożnej, w tym zdobycie nagrody Piłkarza Roku FIFA, znalazło się na drugim miejscu w badaniu Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia. Na trzecim miejscu najważniejszych wydarzeń sportowych w Polsce znalazł się Dawid Kubacki, który wygrał 68. Turniej Czterech Skoczni.
Istotnym elementem badań było także sprawdzenie świadomości Polaków dotyczące wpływu sponsoringu na sport. Wyniki jednoznacznie pokazują, że zwiększyła się liczba obywateli, którzy dostrzegają pozytywne oddziaływanie sponsoringu na rozwój polskiego sportu. Co więcej, badani opisywali, że chętniej sięgają po zakup produktów firm i marek, które znane są ze sponsoringu sportowego. Kwestia ta w porównaniu do 2019 roku wynosi od 39% do 45% w ubiegłym roku. Zdaniem Agnieszki Doktorskiej z ARC Rynek i Opinia, kierowniczki projektu Sponsoring Monitor, zwiększone zainteresowanie zarówno samym sportem, jak i sponsoringiem sportowym może być związane ze zmniejszeniem możliwości spędzania wolnego czasu z powodu ogólnoświatowego lockdownu. Polacy znaleźli czas na śledzenie rozgrywek sportowych i docenili fakt, że nawet w tak trudnych dla biznesu czasach mecenasi decydują się na regularne wspieranie i finansowanie polskiego sportu.
Uczestnicy badania zostali także zapytani o spontaniczną znajomość marek, które zajmują się między innymi sponsoringiem sportowym. Największe, bo aż 42% zainteresowanie, wzbudza koncern ORLEN, który wspiera finansowo lekkoatletykę, Formułę 1, siatkówkę, rozgrywki piłki ręcznej czy cross. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się dwie sportowe marki: Adidas oraz Nike, które od lat zajmują się produkcją wyposażenia sportowego i odzieży dla zawodników, promocją sportu na arenach międzynarodowych oraz organizacją zawodów dla najmłodszych amatorów sportu. Taki sam procent rozpoznawalności zaliczyła marka Coca-Cola oraz firma Lotos, która zajmuje się sponsoringiem polskich skoków narciarskich, piłki nożnej czy koszykówki.
Zdjęcie wyróżniające: Rafael Henrique / SOPA Images / LightRocket via Getty Images