Choć kluby rywalizujące w lidze angielskiej zarabiają po kilka milionów na jednej reklamie, to najwięksi giganci Premier League mogą liczyć nawet na pięciokrotnie wyższe stawki. Rekordzistą w tym względzie jest Manchester United, którego kierownictwo podpisało niedawno nową, lukratywną umowę sponsorską.
Historia sponsoringu sportowego widziała na piłkarskich koszulkach praktycznie wszystko. Przedsiębiorstwa i marki reklamujące się podczas meczów upatrują w ubraniach sportowców dobre miejsce na baner reklamowy, dlatego często za odpowiednią sumę na koszulce zawodnika pojawia się reklama firmy niezwiązanej w żaden sposób z przemysłem sportowym. W taki sposób piłkarze na swojej odzieży reklamowali już marki prezerwatyw, usługi pogrzebowe, fabrykę opon, producenta maszyn budowlanych, a nawet logo serwisu z… filmami pornograficznymi.
O większości z tych przypadków wspomina się jednak głównie w kontekście zabawnej historii z lat 90., gdzie marketing sportowy dopiero powstawał. Obecnie reguły sponsoringowe są ściśle ustalone, a ich przestrzeganie sprawdzają nie tylko krajowe związki piłkarskie, ale także światowe organizacje UEFA czy FIFA. Obecnie na koszulkach najważniejszych angielskich klubów znajdują się dobrze rozpoznawalne marki, takie jak Chevrolet, Fly Emirates, Virgin Media, Etihad, Airways, Yokohama czy Betway, które generują dla ligi milionowe przychody.
Angielska elita piłkarska jest obecnie liderem w kwestii generowania przychodów z umów sponsorskich. Kwota ta wzrasta z roku na rok, a w poprzednim w pełni rozegranym sezonie 2018/2019 przychód wynikający z reklamowania nazw firm na koszulkach wszystkich 20 klubów wyniósł prawie 316 milionów funtów, co w stosunku do poprzedzającego roku było wzrostem o ponad 33 miliony funtów. Kwota ta odnosi się tylko do marek reklamujących się na przodzie koszulki. Zdecydowanie mniejsze przychody generują firmy, których logo jest umieszczone na rękawach, gdyż łączna kwota zysku od 20 klubów opiewała na niecałe 50 milionów funtów.
#WHUFC £10m Betway shirt sponsorship is the 7th highest in Premier League, though still £25m lower than 6th placed #THFC. Umbro kit supplier deal of £4m has been extended, reportedly for £6m to 2025, while sleeve sponsor switched this season from Basset & Gold to Scope Markets. pic.twitter.com/1uj86NNREr
— Swiss Ramble (@SwissRamble) March 12, 2021
Opublikowane zestawienie za sezon 2018/2019, czyli ostatni, który został rozegrany w klasycznej wersji bez przerw i kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią koronawirusa, wykazał, że najlepsze kluby zarabiają kilkadziesiąt razy więcej niż zespoły z dołu tabeli. Za umieszczenie logo koncernu Etihad na koszulce zawodników Manchesteru City na cały sezon rozgrywek firma zapłaciła 45 milionów funtów. Jedynie 5 milionów funtów mniej za roczne udostępnienie logo marki płaci Arsenalowi linia lotnicza Fly Emirates oraz Yokohama zespołowi Chelsea FC.
Za sezonową umowę z klubami z połowy stawki, między innymi West Ham, Everton, Southampton czy Newcastle, kluby inkasują przychód od 10 do 6 milionów funtów. Najsłabsze kluby, takie jak Brighton & Hove Albion FC, zarabiają rocznie na reklamach znajdujących się na koszulkach zawodników około 1,5 miliona funtów.
Od sezonu 2014/2015 liderem rankingu najlepiej zarabiających klubów Premier League był Manchester United. Ich wieloletnia umowa z marką samochodów Chevrolet generowała roczny przychód w wysokości 47 milionów funtów. Jednak w marcu tego roku klub podpisał nowy kontrakt z firmą TeamViewer, który znacząco przekracza dotychczasowe koszty. W kuluarach od dawna mówiło się o tym, że umowa z amerykańskim koncernem nie zostanie przedłużona i współpraca zakończy się po prawie 10 latach.
W końcu angielski klub oficjalnie ogłosił, że nowym sponsorem „Czerwonych Diabłów” będzie niemiecka firma technologiczna zajmująca się oprogramowaniem do zdalnej łączności. Rekordowy w historii Premier League kontrakt opiewa na 275 milionów euro rocznie. Na koszulkach zawodników pojawi się logotyp firmy, za który marka w ciągu sezonu wypłaci klubowi rekordowe 55 milionów euro.
TeamViewer has been connecting people globally for 15 years. Now we are proud to become the Official Shirt Partner of Manchester United and to connect and empower football fans around the world! ⚽ ↔️ 🌍 https://bit.ly/3c1jbFR
Opublikowany przez TeamViewer Piątek, 19 marca 2021
Foto wyróżniające: Matt McNulty – Manchester City / Manchester City FC via Getty Images