Skuteczne sposoby motywowania pracowników, budowania wzajemnych relacji oraz wspólne osiąganie celów biznesowych – to tylko nieliczne zalety grywalizacji, która wpisuje się w strategię rozwoju przedsiębiorstwa.
Grywalizacja to rozwiązanie mające za zadanie motywować pracowników do osiągania celów biznesowych w ramach wykonywania obowiązków pracowniczych. Metoda została stworzona na podstawie psychologii społecznej oraz technik wykorzystywanych w grach sportowych. Jak przekonują specjaliści z zakresu grywalizacji, sport i biznes mają wiele punktów wspólnych, między innymi wytrwałość, podejmowanie ryzyka, podejmowanie wyzwań, realizacja celów, osiąganie dobrych rezultatów i współzawodnictwo. Metoda grywalizacji wiąże wykonywanie klasycznych obowiązków pracowniczych z zasadą fair play, jak również współpracą międzyludzką. Dzięki odpowiedniemu nastawieniu oraz konkretnej formie wyznaczonych zadań pracownicy uzyskują dodatkową motywację do działania, budują wzajemne relacje i wspólnie osiągają sukces. Podobnie jak w grach sportowych, współpraca i chęć osiągnięcia dobrego wyniku ma doprowadzić uczestników do zaplanowanych celów.
Metoda grywalizacji jest skuteczna w biznesie tylko wtedy, gdy przed jej wdrożeniem zostaną jasno określone cele firmy. W przypadku wewnętrznej grywalizacji można mówić o chęci zwiększenia zaangażowania pracowników, w realizację codziennych obowiązków, budowanie lojalności, integracja, wprowadzenie zdrowej rywalizacji na bazie zasady fair play, wykreowanie poczucia przynależności do firmy czy zwiększenie motywacji.
Drugim założeniem jest oczywiście dostarczenie rozrywki. Grywalizacja będzie dawała oczekiwane efekty, gdy będzie dostarczać pracownikom dodatkowej zabawy, chwili relaksu czy zainteresowania tematem. Trzecim filarem metody jest budowanie relacji międzyludzkich, zawiązywanie przyjaźni i przekształcenie naturalnej chęci rywalizacji we współzawodnictwo. Istotnym elementem jest także informacja zwrotna dotycząca postępów i reakcji na wprowadzoną grywalizację. Feedback pozwala na wprowadzenie ewentualnych modyfikacji i dostosowanie metody do charakteru przedsiębiorstwa.
Metoda pomaga w osiąganiu lepszych wyników firmy, szybszym realizowaniu zleceń, podniesieniu poczucia satysfakcji wśród grona podwładnych oraz tworzenia szczerych relacji. Dobrze funkcjonująca firma to przede wszystkim ta, w której pracownicy czują się swobodnie. Grywalizacja może być również formą doceniania pracowników i odpowiedzą na ich potrzeby oraz wymagania wobec realizowanych obowiązków.
Odpowiednio skonstruowana forma rywalizacji pozwala na zwiększenie zadowolenia pracowników, zmniejszenie ich absencji w pracy, poprawę wewnętrznej komunikacji, rzadsze rotacje w zatrudnionej kadrze, lepsze i szybsze realizowanie zleconych zadań. Grywalizacja to metoda, której korzyści działają w dwie strony. Usatysfakcjonowany pracownik lepiej wykonuje swoje obowiązki, podchodzi do pracy z lepszą motywacją oraz chętniej koncentruje się na trudniejszych zadaniach. Kierownictwo może sprawnie zarządzać kadrą, mieć większe zaufanie do swoich pracowników, odnotowywać lepsze wyniki biznesowe i realizować zlecenia klientów w sprawniejszy i sposób.
Plan grywalizacji jest zazwyczaj przygotowywany przez zewnętrzną firmę zajmującą się tą dziedziną na poziomie profesjonalnym. Grywalizacja może przyjmować różne formy, które są dobierane do preferencji zainteresowanych przedsiębiorstw, kierownictwa oraz pracowników. Strategie grywalizacji mogą przybierać formę storytellingu, czyli opowiadania historii angażującej uczestników w realizację projektu, systemu punktowego z nagrodami, benefitów socjalnych, rozgrywek sportowych, na przykład zawodów czy meczu, uzyskiwanie odznaczeń, zaliczania kolejnych etapów i osiągnięć w grze, przyznawania wyzwań lub wewnętrznej platformy szkoleniowej.
Zdjęcie wyróżniające: Freepik / pressfoto