Polecamy

Prawo i sport: Czy sponsoring sportowy można wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Umowa sponsorska dotycząca wsparcia finansowego dla klubu sportowego może nieść ze sobą korzyści nie tylko związane ze zwiększeniem rozpoznawalności marki, ale także sposobem rozliczeń podatkowych. 

Sponsoring jako forma reklamy wliczonej w przychody  

Firmy, które decydują się na rozpoczęcie finansowania drużyny sportowej czy zawodnika, zawierają z klubem konkretną umowę sponsorską. W zamian za pomoc finansową, logo i nazwa marki może pojawiać się między innymi na koszulkach zawodników, materiałach reklamowych, w nazwie drużyny oraz w tle konferencji prasowych czy wywiadów.

Tego typu umowę można w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT uznać jako koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodów. Fakt ten jest istotny z perspektywy inwestora, ponieważ przeznaczone na sponsoring pieniądze może rozliczyć w inny sposób w zeznaniu podatkowym.

W praktyce oznacza to, że sponsor wpłacający konkretną kwotę na rzecz sponsorowanego podmiotu ponosi koszty podatku VAT. Dzięki takiemu sposobowi rozumienia przepisów może podatek odzyskać podczas rozliczenia rocznych kosztów przychodów, ponieważ sponsoring, choć nie ujęty wprost w regulacjach, jest traktowany jako forma reklamy zwiększającej rozpoznawalność marki.

Korzyści dla przedsiębiorcy 

Takie rozumienie przepisów potwierdza interpretacja Krajowej Informacji Skarbowej, która w swoim oświadczeniu podkreśliła, że „sponsoring to forma reklamy, a zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost jej przychodów”. Dzięki takiej interpretacji podmiot zajmujący się sponsoringiem może liczyć na podwójne korzyści wynikające z zawartej z klubem umowy. 

Pierwszą jest wzrost rozpoznawalności marki, budowanie pozytywnego wizerunku i tworzenie w świadomości konsumentów o korelacji między konkretną marką a daną drużyną czy sportem. Taka forma reklamy może zwiększyć sprzedaż i zainteresowanie produktami danej marki, a następnie realnie przełożyć się na wzrost przychodów firmy. 

Kolejną korzyścią dla przedsiębiorcy jest możliwość zaliczenia wydatków przeznaczonych na sponsoring w grupę kosztów poniesionych w ramach zwiększenia przychodów. Przedsiębiorca może ubiegać o zwrot podatku VAT, który zapłacił przy zawieraniu i realizowaniu umowy sponsorskiej.

W praktyce zatem odpowiednio skonstruowane kontrakty sponsorskie przynoszą podwójne zyski i minimalne straty poniesione w ramach dofinansowania sportu.  

Sponsoring sportowy a darowizna 

Istotnym aspektem, na który należy zwrócić uwagę przy zawieraniu umów sponsorskich oraz podczas rocznego rozliczania kosztów przychodów, jest pojęcie darowizny. Przepisy jasno stanowią, że wypłacone świadczenie musi mieć charakter wzajemny lub być niższej wartości niż wpłacona kwota. 

Oznacza to, że w przypadku, gdy wpłacone na klub środki nie zobowiązują go do niczego w zamian, świadczenie przybiera formę sponsoringu niewłaściwego, który nie podlega takiemu rozliczeniu. W tej sytuacji wydatki przeznaczone na sponsoring mogą być rozliczone tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez klub i w tej kwocie podlegają uldze. 

Podobnie  wygląda to w przypadku darowizny. Jeśli wpłacone środki nie wymagają od podmiotu żadnych zobowiązań marketingowych, to świadczenie uznawane jest jako darowizna i nie zalicza się do grupy kosztów przychodów, a tym samym nie jest zwolnione z podatku VAT.

Zdjęcie główne: Braden Collum/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Czy herbaciarka to idealny prezent na Dzień Kobiet?
Czy herbaciarka to idealny prezent na Dzień Kobiet?
Odkryj, dlaczego herbaciarka może być niesamowitym prezentem na Dzień Kobiet. Dowiedz się o jej funkcjach i jakie korzyści przynosi jej codzienne użytkowanie.
Co spakować na survival?
Co spakować na survival?
Survival to coraz bardziej popularne hobby, które adepci tej sztuki podejmują przede wszystkim latem. Zobacz, co spakować na swoją pierwszą w życiu sesję przetrwania w dziczy.
Wirtualna Polska Media S.A. na dłużej Oficjalnym Partnerem Medialnym PGNiG Superligi
Wirtualna Polska Media S.A. na dłużej Oficjalnym Partnerem Medialnym PGNiG Superligi
Wirtualna Polska Media S.A. i Superliga Sp. z o. o. kontynuują współpracę na polu medialnym oraz marketingowym. Nowa umowa, podpisana w tym miesiącu, potrwa do końca sezonu 2021/22.
Ostatnie wpisy