Polecamy

Jak wygląda finansowanie sportu przez spółki skarbu państwa?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Sponsoring sportowy jest w Polsce realizowany głównie przez państwowe przedsiębiorstwa. Dochody, jakie generuje polski sport, dzięki dofinansowaniom wzrosły na przestrzeni lat kilkukrotnie.

Najważniejsza działalność państwowych firm

Dane Sponsoring Insight wykazały, że aż 82% wszystkich nakładów finansowych ukierunkowanych na sponsoring sportowy w Polsce pochodzi ze spółek skarbu państwa. Pozostała część jest wkładem prywatnych przedsiębiorstw oraz lokalnych samorządów.

Z opublikowanych statystyk wynika zatem, że inwestowanie w krajowy przemysł sportowy to druga po działalności korowej dziedzina, którą finansują największe polskie koncerny państwowe. Do najbardziej zaangażowanych branż sponsorujących sport zalicza się branżę energetyczną (około 18% wkładu), paliwową (ponad 17%) oraz sektor finansowy, który w ostatnich latach systematycznie zwiększa swój udział w sponsoringu sportowym.

Tendencja ta wynika z faktu, że pierwsze dwa sektory notują coraz gorsze wyniki finansowe, co przekłada się na zmniejszone wydatki sponsoringowe i marketingowe. Pentagon Research opublikował dane, które wykazały, że w 2019 roku wartość mediowa rynku sponsoringu sportowego przekroczyła 5,3 miliarda złotych. Dla porównania 10 lat temu ta sama wartość była szacowana na kwotę zaledwie 1,74 miliarda złotych. Obecna sytuacja pandemiczna sprawiła, że kwoty wydawane na sponsoring znacznie zmalały, ze względu na licznie odwoływane imprezy sportowe.

PKN Orlen

To jedna z najbardziej zaangażowanych w sport spółek skarbu państwa. Szacuje się, że przychody firmy za rok 2019 wynosiły ponad 111 miliardów złotych. Dużą część tych zysków generowały kontrakty związane ze sponsoringiem sportowym. Spółki zarabiają między innymi w ramach publikacji logo na strojach oraz sprzętach sportowych, kampaniach reklamowych czy partnerstwach tytularnych klubów i lig sportowych.

PKN Orlen charakteryzuje się dużą różnorodnością inwestycji i sponsoruje wiele dyscyplin oraz polskich reprezentantów. Wśród długiej listy aktualnych kooperacji można znaleźć wsparcie dla:

•  siatkówki,
•  Formuły 1,
•  piłki ręcznej,
•  lekkoatletyki,
•  maratonów,
•  wioślarstwa,
•  łyżwiarstwa,
•  sportów motoryzacyjnych (żużel, F1).

Duży przychód oraz prestiż sponsoringowy generują tacy zawodnicy, jak Anita Włodarczyk, Bartosz Zmarzlik, Natalia Czerwonka, Paweł Fajdek, Mikołaj Burda, Paweł Wojciechowski, Piotr Lisek, Robert Kubica, czy reprezentacja Polski w piłce siatkowej mężczyzn.

Co ciekawe, największy zysk PKN Orlen uzyskuje ze sponsoringu polskiego tenisa. Według danych wartość mediowa każdego wydanego 1000 złotych generuje przychód ponad 62 tysięcy złotych. Wynik ten obliczono w czasie największych sukcesów Łukasza Kubota, a obecnie szacuje się, że kwotę tą może wyrównać lub nawet zwiększyć ubiegłoroczna laureatka French Open – Iga Świątek.

PGE Polska Grupa Energetyczna

Spółki skarbu państwa coraz chętniej angażują się także w sponsoring mniej popularnych lig czy działów sportu. PGE najbardziej rozpoznawalne jest ze sponsoringu polskiego żużla, którego jest tytularnym sponsorem, najwyższej krajowej ligi oraz jednego z najlepszych klubów w męskiej piłce ręcznej. Dodatkowo Polska Grupa Energetyczna inwestuje w mniej popularną 1. ligę siatkarską, która obecnie liczy 15 zespołów, oraz jest partnerem najbardziej utytułowanego polskiego klubu siatkarskiego mężczyzn – PGE Skry Bełchatów.

Dodatkowo firma zajmuje się również promocją i sponsoringiem sportu dla dzieci i młodzieży. W ubiegłym roku Grupa PGE została także głównym sponsorem dziecięcych i młodzieżowych drużyn piłki nożnej oraz sekcji zapasowej w Bełchatowie.

Zalety sponsoringu sportowego

Eksperci zajmujący się marketingiem w sporcie zgodnie podkreślają, że sponsoring drużyn z różnych dyscyplin oraz konkretnych zawodników jest zdecydowanie bardziej efektywny niż tradycyjna reklama. Badania pokazują, że kampanie z udziałem sportowców oraz rozpowszechnianie logo firmy podczas wydarzeń sportowych buduje zaufanie wśród konsumentów, umacnia lokalny charakter drużyny w świadomości odbiorców i tworzy pozytywny wizerunek marki. Według statystyk ponad połowa Polaków chętniej zakupi produkt firmy będącej sponsorem ulubionej drużyny czy zawodnika.

2 dni temu firma analityczna Nielsen Sports opublikowała raport zatytułowany „Zmieniająca się wartość sponsoringu –…

Opublikowany przez Sponsoring sportowy Czwartek, 18 lutego 2021

Na zdjęciu wyróżniającym: siatkarze PGE Skry Bełchatów; foto: PLS

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

  • Mustang 30.03.2022

    To jest chore, że spółki skarbu państwa hojnie sponsorują wybrane lokalne drużyny, a pozostałe drużyny z tej ligi muszą wręcz żebrać po lokalnych firmach i firemkach, żeby w ogóle funkcjonować. Oczywiście drużyny sponsorowane przez hojne spółki zawsze są na czele, a pozostałe drużyny nie mają szans chociażby z powodu, iż zawodnicy oprócz treningów muszą pracować aby „jakoś” się utrzymać. Trudno zrozumieć, że spółka skarbu państwa może sponsorować zespół z Koziej Wólki, a z Pcimia Dolnego już nie. Kto albo co decyduje o tym, że Pcim jest skazany na na przegraną : losowanie, kolesiostwo czy jeszcze coś innego???

Rekomendowane
Jak przekaźniki nadzorcze mogą zwiększyć wydajność systemu?
Jak przekaźniki nadzorcze mogą zwiększyć wydajność systemu?
Zbadaj korzyści z wykorzystania przekaźników nadzorczych do zwiększenia wydajności systemu. Dowiedz się, jak dużo można zyskać dzięki temu rozwiązaniu technologicznemu.
Hole in one – golfowe uderzenie marzeń warte miliony
Hole in one – golfowe uderzenie marzeń warte miliony
Sprawdź zasady niezwykłego konkursu dla golfistów i poznaj sylwetki nietypowych zwycięzców!
Joma zastąpiła 4F w roli sponsora technicznego ZPRP
Joma zastąpiła 4F w roli sponsora technicznego ZPRP
Związek Piłki Ręcznej w Polsce podpisał umowę z nowym sponsorem technicznym. Firma Joma Sport będzie zaopatrywać w odzież sportową i sprzęt treningowy wszystkie kategorie reprezentacji Polski.
Ostatnie wpisy