Pozycjonowanie to wieloetapowy i długi proces, który można podzielić dwa warianty.
Pierwszym jest standardowe pozycjonowanie na ogólnokrajowe frazy kluczowe, a drugim pozycjonowanie lokalne, które z kolei jest nastawione na zwiększenie widoczności danego punktu stacjonarnego wyłącznie w ujęciu lokalnym, np. w mieście, województwie, powiecie lub regionie, w tym na promocję miejsc, które można odwiedzić osobiście np. podczas wizyty w danym mieście.
Niewielu przedsiębiorców ma świadomość tego, jak bardzo ważne jest pozycjonowanie wizytówek Google i dlaczego powinno to być pierwsze działanie marketingowe tuż po założeniu własnej firmy, w tym punktów usługowych czy handlowych.
Na czym polega pozycjonowanie lokalne?
Standardowe pozycjonowanie polega na zwiększeniu widoczności wybranej witryny w wyszukiwarce Google pod konkretne frazy kluczowe, takie jak:
- sklep damska odzież,
- jak dbać o brodę,
- komputery używane tanio,
- laptopy dla graczy,
- i wiele innych.
Wpisanie przez internautę jednego z tych wyrażeń w polu wyszukiwania Google z reguły daje odpowiednie wyniki w stosunku do jego oczekiwań. Na frazę “sklep damska odzież” z pewnością w SERP (Search Engine Results Page) wyświetlą się sklepy on-line z asortymentem zawierającym damskie ubrania, a po wpisaniu frazy “laptopy dla graczy” – sklepy, w których znajdziemy między innymi przenośne komputery gamingowe. Warto wiedzieć, że wyniki będą obejmowały wyłącznie sklepy on-line. Nie bez powodu pozycjonowanie Idosell i innych CMS-ów się opłaca.
Pozycjonowanie lokalne ma zupełnie inną charakterystykę. Zazwyczaj internauta wpisuje wraz z frazą nazwę miasta bądź też algorytm wyszukiwarki Google samodzielnie przedstawia odpowiednie wyniki. Przykładami lokalnych fraz kluczowych są:
- sklep męska odzież wrocław,
- szewc kraków,
- wózki dziecięce warszawa,
- kino kalisz
- dyskoteka gdynia
- kawiarnia rynek łódź,
- i wiele, wiele innych.
Jak widać, internauta, który poszukuje konkretnego punktu usługowego lub lokalu, zazwyczaj łączy daną frazę kluczową z nazwą miasta bądź regionem czy województwem. Z wyników z pewnością najbardziej zainteresują go punkty, które może odwiedzić osobiście.
Właśnie z tego powodu w SERP na samej górze znajdziemy mapę Google z zaznaczonymi punktami stacjonarnymi (wizytówki Google Moja Firma) najbliżej miejsca wyszukiwania, a pod spodem listing witryn.
Co ciekawe, do wizytówki w Google nie musisz mieć własnej strony – efektami wyszukiwania w mapach Google jest bowiem sama wizytówka, a na niej znajduje się ewentualny odnośnik do strony WWW.
Pozycjonowanie bywa trudne i uciążliwe, zawsze jednak także efektywne
Skoro już wiesz co to jest SEO, powinieneś również zastanowić się nad jego zleceniem odpowiedzialnej agencji interaktywnej SEO. Na rynku znajduje się wiele firm realizujących tego typu usługę. Jedne są godne zaufania i z wieloletnim stażem na rynku, a inne początkujące i prowadzone przez hobbystów. Podczas wyboru odpowiedniej firmy, weź pod uwagę zarówno jej zalety, jak i wady, które ułatwią prawidłową selekcję.
zdj. główne: Edgar Moran/unsplash.com